חומרים פעילים בקנאביס

קנאביס עושה פלאים עבור אנשים רבים, אנחנו כבר יודעים ש: מיליוני אנשים ברחבי העולם, כולל כמה אלפים בישראל, משתמשים בקנאביס רפואי מורשה כדי להקל על כאביהם ממגוון סוגים. הקסם הזה קורה בעיקר הודות לכמה מרכיבים שעושים את ההבדל: החומרים הפעילים של הקנאביס.

ככל שמתקדם מחקר הקנאביס, לאחר שחשבנו בעבר שרק הקנבינואידים הם אלו שגורמים לכל הקסם של הקנאביס לקרות, בשנים האחרונות גילינו שישנם עוד שני חומרים שיש להם גם תכונות משמעותיות ביצירת התכונות הטובות והבריאותיות. קנאביס – פלבנואידים וטרפנים.

במאמר זה נסביר לכם בקצרה על כל אחד מהמרכיבים המדהימים והפעילים שתוכלו למצוא בקנאביס רפואי שיקלו עליכם ויהפכו אותם להרבה יותר טובים ומאושרים.

חומרים בצמח קנאביס

הקנבינואידים בצמח הקנאביס

חומרים אלו די דומים לנוירוטרנסמיטורים הכימיים (הנקראים גם "רצפטורים") שהם חלק מהמערכת האנדוקנבינואידית, שהגוף מייצר באופן טבעי, ולכן לצמחי מריחואנה יש מגוון רחב של פעילויות ריפוי בגופנו. הסיבה העיקרית לשיתוף פעולה פורה זה היא המערכת האנדוקנבינואידית וקולטני החלבון שלה, המתווכים פעילויות שונות בגופנו, החל מפעילויות מטבוליות ועד להגנה על הגוף מפני מגוון רחב של טפילים ומחלות.

החומרים הפעילים הנדונים, הנחקרים והמוכרים ביותר שיש לקנאביס רפואי. אלו תרכובות כימיות שנכנסות לתאים שלנו ומשפיעות על התאים, כל קנבינואיד בדרכו שלו. לפי ההערכות, ישנם אלפי סוגי קנבינואידים בצמחי קנאביס (וגם בצמחים אחרים), אך המדע מכיר כיום רק כמה מאות קנבינואידים.

שני הקנבינואידים העיקריים כיום, שלפיהם נמדדים גם זני קנאביס, הם THC ו-CBD.

 

מאיפה מגיעים הקנבינואידים בצמח הקנאביס?

כל הקנבינואידים המצויים בקנאביס מפותחים מהחומצה הקנבינואידית הראשונה (אם כל הקנבינואידים) CBGA. לאחר מכן, שילובים כימיים שונים בזני קנאביס שונים משנים את ה-CBGA לשלושת התרכובות הקנבינואידיות העיקריות: חומצה טטרהידרוקנבינולית (THCA), חומצה קנבומית (CBCA), חומצה קנבידולית (CBDA).

קיימים כ-483 כימיקלים שונים שניתן לזהות כפי שפורסמו במחקר שפורסם ב-2006

חומרים פעילים בקנאביס

חומרים פעילים בקנאביס נערכו מחקרים רבים על מרכיבי צמח הקנאביס, כבר בשנות ה-70 כשהצליחו לבודד את החומר ידעו החוקרים כי צמח זה מכיל בתוכו הרבה יותר חומרים. מאז, המדע מצא שצמח קנאביס ממוצע מכיל כ-483 כימיקלים שונים שניתן לזהות כפי שפורסם במחקר שפורסם ב-2006 על ידי קבוצת חוקרים אמריקאים.

כפי שאמרנו קודם, מתוך 66 אלו הם החומרים הלא חשובים שהם החומרים הפעילים בצמח הקנאביס כמו thc, cbd, cbt, cbl ועוד.

פלבנואידים

תרכובת כימית חשובה נוספת שמסתובבת ברחבי צמח הקנאביס ויש לה תרומה משמעותית לבריאותנו הם הפלבנואידים.

פלבנואידים הם תרכובות כימיות זעירות שנמצאות בצמחים רבים, לא רק בקנאביס. ישנם למעלה מ-5,000 מינים של פלבנואידים המוכרים למדע, וריכוז הפלבנואידים בצמח הקנאביס יכול להגיע לאחוז קטן, לרוב בין 2-3%.

טרפנים

זהו עוד מרכיב פעיל מסקרן, שכן הוא אחראי גם על הטעם והריח של הקנאביס, ממש כמו פלבנואידים – אבל לטרפנים יש חשיבות רפואית נוספת, לא רק כשהם עומדים לבד, אלא במיוחד כשהם עושים זאת. חלק ממגוון החומרים הפעילים בקנאביס. טרפנים נכנסים לתאים יחד עם קנבינואידים ופלבונואידים, עוזרים להם להיספג בתאים ועוזרים לקנאביס להישאר טרי ובעל תכונות פעילות לאורך זמן.

החומרים הפעילים העיקריים בצמח הקנאביס

מרכיבים פעילים בקנאביס – לצמח הקנאביס יש מספר מרשים של מרכיבים פעילים בעלי דמיון מולקולרי, בהם נוכל להשתמש כדי לרפא את גופנו. בנוסף לחברי ה-THC וה-CBD המוכרים שלנו ישנם מספר חברים נוספים שכבר פנו אליהם במאמץ להבין בצורה רחבה יותר את החומרים הפעילים השונים מאחורי התמורות והתכונות הרפואיות של צמח הקנאביס.

קנאביס מייצר מגוון תרכובות הידועות בשם קנבינואידים צמחיים, שרבים מהם לא זוהו באף צמח אחר. כמה, בדיוק? קשה לומר. לעתים קרובות תראה אנשים המדווחים שיש עשרות או אפילו יותר מ-100 קנבינואידים צמחיים המיוצרים מקנאביס. אבל קשה לדעת את המספר המדויק. רובם נמצאים ברמות נמוכות מאוד, במיוחד במוצרי קנאביס מסחריים, מה שמקשה על מדענים לזהות אותם במדויק. הנקודה החשובה היא שיש הרבה. בואו נסתכל מקרוב על כמה מהקנבינואידים העיקריים שניתן למצוא במוצרי קנאביס.

8 חומצות קנבינואידיות עיקריות הקיימות בצמח הקנאביס:

THCA (חומצה טטרהידרוקנבינולית)

CBGA (חומצה קנאביגרולית)

CBDA (חומצה קנבידיולית)

CBCA (חומצה קנאביכרומננית)

CBDVA (חומצה קנבידיוורית)

CBCVA (חומצה קנביכרומאורינית)

CBGVA (חומצה קנאביגרוברינית)

THCVA (חומצה טטרהידרוקנבורינית)

מידע נוסף כאן

תוכן עניינים

עוד בנושא

שיקום פה

פוסט זה בבלוג מתעמק בעולם השיקום, בוחן את תפקידו החיוני בהחלמה בריאותית ואת הצורות השונות שהיא לובשת. אנו דנים בחשיבות הקריטית של שיקום בהקשרים שונים,

קרא עוד »
דילוג לתוכן